Dzisiaj jest sobota, 21 grudnia 2024 r.
Imieniny: Jan, Honorata, Tomasz
|
||
Aktualności :: O nas :: Sprawozdania :: Statut :: Kontakt :: Linki | ||
Sprawozdanie merytoryczne 2009 W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 Społeczny Fundusz Stypendialny zrealizował szereg działań wynikających ze statutowych zadań.
2. Rozpoczęliśmy przygotowania do zorganizowania w Warszawie a następnie w całej Polsce działania wspierające szkolną i pozaszkolną edukację. Programowi temu nadaliśmy nazwę Festiwal Na Rzecz Edukacji a rozpocznie go 1. Piknik Absolwentów. Piknik odbędzie się 18 września 2010 roku, na którym spotkają się absolwenci wszystkich roczników szkół średnich aglomeracji warszawskiej. Założyliśmy nowy portal www.narzecz.edu.pl, który służyć będzie realizacji tego programu. Z naszym programem chcemy dotrzeć do młodych ludzi, którzy pracują nad swoim rozwojem i do tych, którzy chcą zmienić swoje dotychczasowe życie i niezbyt sobie z tym radzą. Będziemy ich szukać w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, w domach rodzinnych, domach dziecka i w rodzinach zastępczych i na wagarach. Chcemy stworzyć system praktycznej pomocy. Tym zdolnym chcemy umożliwić szybszy i efektywniejszy rozwój, a tym zagubionym - dać szansę wyrwania się z wykluczonych środowisk społecznych, wkroczenia na ścieżki rozwoju. Na realizację takiego programu będziemy zbierać fundusze, darowizny rzeczowe i liczymy na pomoc wolontariuszy.
a) Zależy nam na tym, aby nasi podopieczni znaleźli swoje środowiska, bo one są fundamentem rozwoju kreatywnej osobowości. Będziemy tworzyć i wspierać finansowo i rzeczowo sprawdzone środowiska działające na gruncie edukacji, kultury, sportu i aktywności społecznej. Zainwestujemy w te miejsca, gdzie będzie realizowany nasz program. Będziemy zaopatrywać w pomoce dydaktyczne, wyposażenie programowe a może i dofinansujemy remont. To pomoże nam utworzyć sieć aktywnych i wzorcowych szkolnych oraz pozaszkolnych kół zainteresowań, zespołów sportowych, świetlic, placówek oświaty, kultury, drużyn harcerskich, poradni psychologicznych, organizacji pozarządowych, parafii, wyższych uczelni, portali edukacyjnych i społecznościowych itd. Chcemy przywrócić dzieciom i młodzieży idee autorytetów. Szukać ich będziemy w każdym środowisku, także wśród nich samych. Właśnie na autorytetach chcemy oprzeć naszą działalność.
b) Pomożemy wielu uczniom nadrobić szkolne zaległości, organizując korepetycje umożliwiające nadrobienie śródrocznych zaległości, zdać egzaminy poprawkowe z matury czy na koniec roku. Będziemy uczyć ich technik studiowania czy organizacji nauki a nawet relaksu. Będziemy uczyć ich technik studiowania i organizacji nauki a nawet relaksu.
c) Będziemy organizować różnorodne weekendowe czy wyjazdowe szkoły realizujące programy z wybranej dziedziny nauki, sztuki, życia społecznego. Zapraszać będziemy najlepszych uczniów z różnych szkół i uczyć ich będą najlepsi specjaliści z tych dziedzin. Będziemy organizować wycieczki naukowe, warsztaty artystyczne. Chcemy stworzyć regionalne centra umożliwiające prowadzanie zajęć na najwyższym poziomie merytorycznym oraz zapewniające przyzwoite warunki socjalne.
d) Olbrzymia rolę pełnić będzie u nas Internet. Stworzymy centrum e-learningu, które umożliwi realizację przeprowadzania interaktywnych lekcji, zajęć kół pozalekcyjnych a zwłaszcza korepetycji na odległość. Będzie to szczególnie potrzebne dla osób niepełnosprawnych, czy innych – też mających trudności z dojeżdżaniem na zajęcia. Będziemy, więc potrzebowali siedziby oraz fundusze na serwery, programy e-learningowe, sprzęt informatyczny, obsługę techniczną oraz na wyposażenie pracowni do przeprowadzania zajęć.
e) Będziemy zaopatrywać wielu podopiecznych w rzeczy umożliwiające im realizację indywidualnych zadań edukacyjnych, uczestnictwa w życiu kulturalnym, społecznym, zaspokajające potrzeby bytowe. Zamiast stypendiów kupimy lub zdobędziemy od sponsorów: pomoce dydaktyczne, sprzęt sportowy, instrumenty muzyczny, materiały plastyczne, komputer z łączem internetowym, fachową literaturę, dofinansowanie obozu naukowego czy sportowego, zwrot kosztów dojazdu na zajęcia a nawet ubrania.
f) Szczególnie zależy nam na stworzeniu systemu wyławiania naukowych talentów i pilotowania ich rozwoju. W Polsce taki system nie istnieje. Trzeba połączyć wyniki egzaminów zewnętrznych, konkursów z różnych dziedzin oraz olimpiad przedmiotowych. Finaliści i laureaci powinni zyskać szerokie wsparcie, a wspierane przez nas zmiany systemów prawnych oświaty i nauki powinny umożliwiać im wytyczania ścieżki dalszego, indywidualnego rozwoju.
g) Chcemy stworzyć lobby na rzecz zmian systemu edukacji i nauki umożliwiającego „Edukację dla każdego”. Liczymy na współpracę prawników i praktyków też dążących do zmian idących w stronę indywidualizacji nauczania.
a) naukę języków obcych umożliwiając zmniejszenie uczniów w grupach i podział ich wg stopnia zaawansowania,
b) prowadzenie wyrównawczych zajęć z języka angielskiego - pomoc uczniom mającym trudności językowe,
c) fundusz stypendialny dla najlepszych uczniów w roku szkolnym 2008 - 9
d) organizowanie edukacji pozalekcyjnej w formie wyjazdowych obozów naukowych,
e) organizowanie edukacji pozalekcyjnej w formie międzyszkolnych kół zainteresowań.
4. Kontynuujemy współpracę z niepubliczną placówką oświatową Akademia Sztuki i Kultury. Zakupiliśmy i przekazaliśmy do jej specjalistycznej biblioteki artystycznej: roczną prenumeratę Spotkanie z Zabytkami. Dofinansowaliśmy wzbogacanie dotychczasowej strony www na wortal internetowy www.akademia-kultury.edu.pl.
5. Wspomagamy program promocji edukacji retorycznej w Polsce. Sfinansowaliśmy (2008) powstanie nowego serwisu internetowego www.retoryka.pl , który sukcesywnie rozbudowujemy, aby uzyskał właściwości strony interaktywnej, gdzie zamieszczamy prace specjalistów i informacje o edukacji retorycznej w Polsce. Wydaliśmy 300 egz. skryptu Ortofonia (ćwiczenia warsztatowe z oddychania, rezonansu, dykcyjne i artykulacyjne) i bezpłatnie przekazujemy go uczniom i nauczycielom.
6. Kontynuujemy współpracę z Warszawskim Forum Oświatowym, które realizuje debaty na temat oświaty i wychowania. Wypracowane tam uwagi stały się obecnie podstawą programu oświatowego nowych władz Warszawy. Założoną przez nas w 2006 roku stronę internetową www.warszawskieforumoswiatowe.pl stale aktualizujemy (we współpracy ze Stowarzyszeniem Sztuka-Edukacja-Promocja) i finansujemy.
7. Założyliśmy portal internetowy www.oswiataniepubliczna.pl, który powstał z inspiracji Klubu Dyrektorów Szkół Niepublicznych Warszawy i stał się tymczasową stroną założonego Towarzystwa Oświaty Niepublicznej. Portal zawierać będzie bazę wszystkich placówek niepublicznych w Polsce (obecnie wpisanych jest około 2500 placówek – przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży i dorosłych oraz kształcenia ustawicznego). Zamieszczane aktualności informują o działaniach programowych środowisk oświaty niepublicznej i organizacji pozarządowych. Strona zawiera również publikacje o oświacie niepublicznej.
8. Podjęliśmy się częściowego dofinansowywania wakacyjnych a zwłaszcza śródrocznych warsztatowych zajęć i wyjazdów artystyczno-naukowych uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich. Część zajęć realizujemy we współpracy z Akademią Sztuki i Kultury. Jest to pięć cykli programowych:
a) ”Wakacyjne Warsztaty Artystyczne” (malarstwo, rzeźba, fotografia, teatr, film, historia sztuki) w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą.
b) „Wyprawy naukowe młodych historyków sztuki”.
c) „Filozofia” – w formie międzyszkolnego koła zainteresowań.
d) „Warsztaty humanistyczno-filmowe” – w formie międzyszkolnego DKF-u.
e) warsztaty z retoryki dla nauczycieli i uczniów.
11. Co roku (od 2006) wydajemy opracowany przez nas ścienny szkolny kalendarz. Uwzględnia on roczny rytm pracy szkół ponadgimnazjalnych województwa mazowieckiego. Ich forma, tzw. planer, umożliwia użytkownikom nanoszenie terminów zajęć, sprawdzianów itp. Kalendarze przekazujemy bezpłatnie uczniom i dyrektorom szkół.
|
||
Powered By RiseNet CMS © 2024
|